Newsjacking tijdens de verkiezingstijd
Newsjacking of ouderwetse inhaker? Wat mij betreft lood om oud ijzer. Het gaat erom of je relevant kan zijn in een bestaande conversatie. Een goed voorbeeld is de campagne van Marktplaats warbij we auto’s relevant hebben gemaakt tijdens de verkiezingen. Deze campagne is mede door mij ontwikkeld tijdens mijn tijd bij Fleishman Hillard. Het was een gewaagd idee om een tweedehands auto site mee te laten liften op de conversaties rondom de verkiezingen van 2012. De uitdaging was om dit relevant te maken voor de verkiezingen enĀ tegelijkertijd voor Marktplaats. Door het bedenken van een creatieve inhaker hebben we gegokt op de behoefte aan luchtig nieuws rondom de verkiezingen. Dit is wat we bedacht hebben.
Opdracht was om Marktplaats als tweedehands auto site te promoten. Daarbij het enorme aanbod en de verscheidenheid aan auto’s te benadrukken. Via onderzoek hebben we eerst kenmerken aan 8 auto’s toe laten kennen. Daarnaast is gevraagd welke auto het best bij welke partijleider past. Met deze uitkomst konden we 8 automerken koppelen aan de 8 grootste partijen van Nederland.
Verkiezingsuitslag door online zoekvolumes
Dat betekende concreet dat Geert Wilders een Mercedes was. Siebrand Buma door een Volvo vertegenwoordigd werd en Diederik Samsom door een Volkswagen. Deze gegevens zijn vervolgens vertaald naar het beschikbare aanbod van deze auto’s op Marktplaats. Aan de hand van zoekvolumes naar deze merkenĀ hebben we vervolgens een fictieve verkiezingsuitslag voorspeld.
Dit verhaal is verpakt in een overzichtelijke infographic waarin al de informatie netjes op een rij is gezet. Deze infographic en bijbehorend verhaal hebben we enkele dagen voor de verkiezingen gelanceerd. Via een persbericht en een actieve pitch naar bestaande contacten zoals Maurice de Hond.
Met overweldigend succes. Niet alleen wisten we in verkiezingstijd enorme aandacht te creeren voor een automotive boodschap. Maar ook nog op een relevante manier die als zeer sympathiek ervaren werd.
Newsjacking is precisie werk
Via social is de infographic volop gedeeld. Veel sites hebben er over geschreven en de campagne is zelfs besproken op radio en in de verkiezingsblog van NOS. Uiteindelijk bleek deze manier van newsjacking door relevante content dus zeer succesvol. Goede verpakking van de boodschap, de juiste timing en distributie hebben allemaal bijgedragen aan het succes.
Als klap op de vuurpijl bleken we de uitkomst ook nog goed voorspeld te hebben met de PVDA (volkswagen) als grote winnaar. Deze campagne heeft nationaal en internationaal veel erkenning opgeleverd ondere andere door het winnen van een Golden SABRE award, een EMEA Digital Communication Award (viral communication category) en een European Excellence Award.