‘Fake news’ delen we vaker en sneller dan feiten

In een onderzoek van MIT naar ‘fake news’ zijn over een periode van meer dan 10 jaar, 126.000 nieuws artikelen op Twitter geanalyseerd.De schokkende conclusie is dat feiten simpelweg niet kunnen tippen aan fake news. Op alle vlakken legt de waarheid het af tegen nepnieuws.

Nepnieuws bereikt meer mensen, het dringt dieper door binnen sociale netwerken en het verspreid sneller. Op al deze vlakken vinden we dus de aard van nep berichten dus interessanter en belangrijker om te delen dan kale feiten en de waarheid. Kennelijk is de waarheid dus een stuk minder spectaculair en deelbaar dan verzonnen feiten.

De belangrijkste conclusie is dat content welke in staat is om sterke emoties op te roepen sneller gedeeld wordt en meer mensen bereikt.

Op zich niet eens een zo verrassende conclusie als je kijkt naar de achterliggende mechanismen van delen. Delen is gebaseerd op de gepercipieerde waarde die je als verzender krijgt toebedeeld in het informeren van anderen. Als jij steeds als eerste iets deelt vertegenwoordig je een bepaalde waarde voor je ontvangers. Jij bent namelijke degene die hun weer in staat stelt iets nieuws te vertellen. Het uitwisselen van informatie geeft je status en authoriteit in een groep. Informatie wordt dus social currency, een manier om waarde te creeren in een groep of samenleving. Social currency is dus een belangrijke onderliggende factor als we naar het proces van delen kijken. Hoe eerder je info deelt die nieuw is voor je ontvangers, hoe hoger jouw mogelijke waarde. Feiten of gewoon even goed nadenken zijn dus vaak ondergeschikt aan dit proces.

En zeg nou zelf, sommige verhalen zijn nou eenmaal te mooi om niet te delen.

Reageren?

..of gebruik je naam en e-mailadres.

*

Je e-mailadres wordt niet zichtbaar gemaakt.
Gebruik van HTML in je reactie is beperkt toegestaan.