Integrated Digital Marketing Framework

De terminologie verschilt maar integrated digital marketing is een trend die steeds belangrijker wordt. Ik geloof vooral in een afstemming van de verschillende digitale communicatie middelen. Vaak worden activiteiten ondernomen die om interne redenen nog wel eens haaks op elkaar kunnen staan. De consument heeft daar geen boodschap aan en zal je als bedrijf beoordelen hoe je hem tegemoet treed. Ik ben dan ook groot voorstander van het centraal stellen van de customer journey. Op basis hiervan kunnen de activiteiten worden ingericht. In een artikel van de Boston Consultancy Group India komen ze met een interessante analyse waar ik me goed in kan vinden. Ze gebruiken een customer journeymodel en plottten daar de verschillende activiteiten op.

Realiteit is dat het digitale medialandschap enorm versnipperd is. Hierdoor moet je communicatie goed organiseren. Verschillende doelgroepen gebruiken verschillende kanalen en platformen. Voor merken ligt er dan ook een enorme uitdaging om tot een coherente communicatie te komen over al deze platformen. Integrated digital marketing is het devies. Hoe zet je als merk de verschillende digitale mogelijkheden in en zorg je voor de juiste boodschap op het juiste moment. Dergelijke customer journey modellen helpen bij het organiseren van communicatie. Het op elkaar afstemmen van verschillende vormen versterkt het geheel. Te vaak zie ik nog communicatie voorbij komen waar dit niet gebeurd.

Zelf gebruik ik mijn eigen customer journey model. Dit model gebruik ik om verschillende fasen van een bedrijf in kaart te brengen om daarna te zorgen voor de juiste invulling en afstemming van de verschillende onderdelen.

Lees hier het hele artikel van BCG

Reageren?

..of gebruik je naam en e-mailadres.

*

Je e-mailadres wordt niet zichtbaar gemaakt.
Gebruik van HTML in je reactie is beperkt toegestaan.