Bouwen aan de ‘Economy of Things’ met corporate start-up FINN

Vanaf oktober 2018 heb ik het voorrecht gehad om mee te mogen bouwen aan FINN – Banking of Things. Een corporate start-up van ING    die is voortgekomen uit het interne innovatie programma. Het idee van FINN is om een platform neer te zetten waarmee IoT transacties, op een veilige manier kunnen worden afgehandeld en daarbij gebruik makend van bestaande betaalmiddelen zoals een bankrekening. Een uitdagende opdracht om te zorgen dat FINN bestaansrecht heeft in een markt die nog gecreëerd moet worden. Hoe zorg je ervoor dat je een horizon 3 product in een markt zet die er niet of nauwelijks is nog.  Dat betekent vooral innoveren samen met bedrijven en partners en ontwikkelaars om te zorgen dat je de waarde van het product zo goed mogelijk zichtbaar maakt. Een uitdagende opdracht met complexe doelgroepen en een complex product.

Wat is mijn bijdrage geweest?
Zoals gezegd moet het product allereerst goed worden uitgelegd in zo simpel mogelijke bewoordingen. Dit hebben we ‘getackeld‘ door een animatie te maken om uit te leggen wat het product doet en waarom het belangrijk is voor ondernemers.

Daarbij hebben we de verschillende doelgroepen zoals system integrators, solution providers, innovatieve bedrijven en developers voortdurend benaderd via verschillende kanalen en met verschillende content. Via continue campagnes met Adwords en social Ads op LinkedIn en Twitter zorgden we dat mensen die op zoek waren en voldeden aan onze gebruikersprofielen de juiste informatie voorgeschoteld kregen. Daarnaast organiseerden we ook meetups waar met name developers actief met het product aan de slag konden. De feedback en de betrokkenheid van de developers was voor de ontwikkeling van het product dermate groot dat we naast meetups ook een apart slack channel in het leven hadden geroepen voor directe vragen, updates van onze kant en suggesties vanuit de community van developers. Daarnaast kon men via Github direct voorstellen voor aanpassingen aan de code doen.

McDonald's license plate payments

Fictional usecase to speed up ordering process mcdonalds via preordering and payment by license plate.

PR technisch was content erg belangrijk wat geresulteerd heeft in case studies zoals deze en deze  (weinig budget betekent ook zelf aan de bak , mocht je je afvragen wie dat was ;-)), whitepapers en tutorials. Blogs en fictieve usecases waren ook vast onderdeel van de content strategie waarbij het van belang was om het product zo goed mogelijk uit te leggen door middel van de juiste plaatjes en leesbare artikelen.

Ook het uitzoeken en benaderen van de belangrijkste influencers in de IoT markt heeft ons met de juiste content veel zichtbaarheid en credibility opgeleverd. Als klap op de vuurpijl kreeg FINN een prominente plek in een onderzoeksrapport van Forrester over het veranderende financiële landschap The Dawn of Autonomous Finance’

Ook het realiseren van speaking opportunities en aanwezigheid op belangrijke beurzen was onderdeel van mijn verantwoordelijkheid. Van het ontwerp en inrichten van de stand tot guerilla promoties op de beurs om mensen naar de stand te trekken.

Al met al een erg prettige ervaring om binnen een start-up verantwoordelijk te zijn voor alle marketing en communicatie en daarnaast ook te werken in een klein team met een zeer internationale samenstelling. Het werken in een internationaal team met zeer korte lijnen, volledig agile en volgens het ING innovatiemodel was leerzaam en inspirerend. Op naar de volgende 😉

Reageren?

..of gebruik je naam en e-mailadres.

*

Je e-mailadres wordt niet zichtbaar gemaakt.
Gebruik van HTML in je reactie is beperkt toegestaan.